woensdag 21 september 2011

Nazomeren met de leeuwerik


Soms is de zomer nooit voorbij. Je kunt het warme ontspannen gevoel terughalen en op zijn meest poëtisch opnieuw beleven met de 4 seizoenen van Lark Rise to Candleford.

Groen en oker
Historische drama's zijn gewoonlijk niet mijn kopje thee. En al helemaal niet in de vorm van televisieseries. Ik houd van bizarre uitgangspunten, benaderingen die de wereld op zijn kop zetten. Ik wens geprikkeld, uitgedaagd en verbaasd te worden. Er mogen grenzen worden opgezocht en overschreden. Maar ik ben ook erg gevoelig voor een goede sfeertekening. En af en toe is het lekker om een rustpunt in te lassen. Dan ben je bij Lark Rise to Candleford aan het juiste adres.
Er gebeurt niets wereldschokkends. Voornamelijk trekt hier de zomer voorbij in tinten van groen en oker. En ergens in dat zachte kleurenpalet beleven de bewoners hun kleine, menselijke ups & downs.

Postkantoor
Het jonge meisje Laura afkomstig uit het gehucht Lark Rise komt te werken in het postkantoor van het plaatsje Candleford. Het is het centrum van communicatie in deze 18e eeuw, van waaruit je de hele omgeving en gemeenschap makkelijk leert kennen. Het wordt allemaal met zoveel liefde en warmte gebracht dat ik me graag onder laat dompelen.
De meest karikaturale karakters krijgen gaandeweg humane trekken, maar vallen ook weer in hun overdreven gedrag terug. De veiligheid van de vermomming. De anderen groeien op subtielere en vaak komische wijze in hun ervaringen. Onder blauwe luchten en het wakend oog van de zomerzon. Steek een graspluim tussen je tanden en leun achterover.

Raoul




Reserveer de dvd's in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten