woensdag 12 oktober 2011

Muurvast in de media

Deadlines...
De afgelopen week was ik bezig met diverse mediazaken. Allerlei ideeën, gedachten, stukken tekst, buitelden over elkaar heen: ik wil bloggen over de boeken Privacy in het internettijdperk van Brenno de Winter en Get social van Jeanet Barthoorn. Ik coach collega's die bezig zijn met een web2.0 cursus. En met een aantal collega's bereid ik een web2.0 cursus voor ons publiek voor, waarvoor diverse teksten over de cursus, mediawijsheid, privacy en veiligheid geschreven moeten worden.
Ik moet diverse drempels over, want hoe zet ik al die tuimelende gedachten op papier (scherm)? En al deze zaken hebben met elkaar te maken; ik zit muurvast in de media...zelfs tijdens het NOS journaal ontkom ik er niet aan...
Op de bank, met muziek op de achtergrond, met pen en papier en de iPad naast me (met daarop 5 verschillende websites open) weet ik me los te wringen.

...boeken...
Brenno de Winter richt zich in Privacy in het internettijdperk op de raakvlakken tussen ICT en privacy op het internet. Waar moet een onderneming zich, met betrekking tot persoonsgegevens en hun digitale aanbod, aan houden. Wat doet een bedrijf met opgeslagen gegevens, wat mag een bedrijf met deze gegevens, wat mag het niet, en wat mag de burger (Wet bescherming persoonsgegevens).
Dit zijn zaken waar Jeanet Bathoorn in Get social nauwelijks aan refereert. Slechts in één alinea wordt gesproken over privacy. Daarentegen is dit boek een geweldige inspiratiebron om op web2.0 sociaal te worden. Allerlei tips (welke sociale website gebruik ik waarvoor) passeren de revue.

Van Mediablog

...en sociale media
Bovenstaande titels gaven mij inspiratie voor de aan te leveren teksten voor de web2.0 cursus voor onze klanten. Samen met de Alkmaarsche Courant en de provinciale bibliotheekcentrale starten we in november deze cursus. Want de sociale media zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. De Nederlandse regering wil van ons land een kennismaatschappij maken, "een leven lang leren" bevorderen, voorkomen dat de burgers niet mediawijs zullen zijn. En waar beter dan in de bibliotheek om die kennis op te doen? Kennis over sociale media (web2.0) op een manier waarbij je allerlei leuke zaken ontdekt maar waar je aan het eind ook mediawijzer (privacy en veiligheid) bent.
Nieuwsgierig geworden? Kijk op zaterdag 15 oktober in de Alkmaarsche Courant of op onze website, lees en meld je aan!

Sanneke

Reserveer Privacy in het internettijdperk in onze catalogus
Reserveer Get social in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten