dinsdag 20 maart 2012

Vooruit! Werken!

Werken
Op vakantie gaan betekent vooruit werken..In dit geval een blog schrijven over iets dat ik nog niet gedaan heb op het moment van schrijven, over iets dat ik al gedaan heb op het moment van publiceren. Of: terwijl ik dit schrijf heb ik nog zeker een week werk voor de boeg voor ik op vakantie ga, terwijl op de dag dat dit gepubliceerd wordt, ik al weer bijna in het vliegtuig terug naar Nederland zit...
(Zouden de sneller-dan-het-licht-neutrino's in CERN zich voelen zoals ik na het opschrijven van deze zin?)

Reizen is...
Tijd dus om het over reisgidsen te hebben. Dit jaar staan Cambodja, Laos en Vietnam voor mij op het programma. En zoals bij alle reizen maak ik vooral gebruik van de Dominicus reisgidsen. De gidsen volgen altijd dezelfde overzichtelijk indeling en zijn geschreven door enthousiaste, ervaren reizigers. Uitgebreid komen de geschiedenis, natuur, religie, kunst en cultuur van een land aan bod, daarna wordt dieper ingegaan op steden, tempelcomplexen, natuurparken en andere bezienswaardigheden. Tips voor mee te nemen souvenirs ontbreken gelukkig niet.
De gidsen eindigen altijd met beknopte praktische informatie over vervoer, hotels en restaurants. Informatie die, en dat is eigenlijk een nadeel van elke papieren gids, al gauw verouderd is. Voor de wat minder verouderde praktische informatie gaat dan ook een veel te dikke Lonely Planet gids mee.

...zwaar!
Kan dat niet veel simpeler, meer "up-to-date" en kilo's lichter tegenwoordig? Ja hoor, er zijn meer dan genoeg applicaties van Lonely Planet te koop die je in een handomdraai op je iPad zet, voorzien zijn van de meest recente informatie en wat aanzienlijk veel kilo's scheelt. Echter, de tempels van Angkor Wat, de Vlakte der Kruiken in Laos en Halong Bay in Vietnam zijn nog niet voorzien van draadloos internet en dan is je iPad toch aardig nutteloos...dan sjouw ik graag drie Dominicus en één Lonely Planet mee.

Van Mediablog

Reserveer Dominicus reisgidsen in onze catalogus

Sanneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten