dinsdag 8 mei 2012

MediaWIJS!?

Gisteren in het NOS journaal kwam er een item voorbij over de verslaving van jongeren aan hun Smartphones. Hartkloppingen, zweetaanvallen en een dreigend sociaal isolement wanneer je je mobiele telefoon niet altijd bij je hebt. Kortom: sociale-mediastress. En daar moet iets aan gebeuren.

Mediawijs
Onder het mom jong geleerd, oud gedaan heb ik het boekje MediaWIJS!? opengeslagen. Is dit bruikbaar bij het bestrijden van de sociale-mediastress?
Het antwoord hierop is volmondig Nee. Het is een leuk boekje voor jonge kinderen over hoe bewust en goed om te gaan met internet. Het hoofdstuk 'Mijn GSM, mijn privacy' had ik informatie over omgaan met je Smartphone verwacht, terwijl ik daar alleen een opsomming van termen vind. Maar goed, het is een leuk boekje dus ik lees door. De kernboodschap in dit boekje is: Geef nooit gegevens van jezelf aan anderen die je in het echt ook niet zou geven en betrek je ouders bij wat je doet op het internet.

Het boekje is bedoeld voor kinderen van 9 tot 13 jaar, maar doet soms wat kinderachtig aan. Een nadeel is dat het een Belgisch boekje is en dat is tijdens het lezen te merken. Er staat informatie in die voor Nederlandse kinderen niet opgaat. Dan wordt er nog over Facebook gesproken, terwijl kinderen daar geen profiel kunnen/mogen aanmaken, voor hen is dit dus toekomstmuziek.
Leuk is de Geronimo-achtige vormgeving, met veel kleur en afbeeldingen. Je kunt lijstjes van Emoticons vinden en er worden een aantal cijfers genoemd. Voor kinderen geeft dit boekje veel duidelijkheid over cyberpesten, cookies, surfen en alles dat verder nog met veiligheid op internet te maken heeft. voor dat onderwerp is het wel een aanrader (ook het hoofdstukje speciaal voor ouders)

Maar goed, naar een boekje over het bestrijden van de sociale-mediastress moet ik nog even verder zoeken. Wellicht in een volgend blog.

Het boekje MediaWIJS!? kun je hier reserveren

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten