vrijdag 1 juni 2012

Droom of werkelijkheid?

Over dromen en meer...
In de vorige blog van mijn hand viel al te lezen dat het lezen van thrillers voor mij absoluut geen straf is. Integendeel, het thriller-genre is voor mij het genre bij uitstek om lekker uit de hedendaagse (vaak harde) wereld weg te kunnen vluchten.
Niet dat de wereld in thrillers er veel beter uitziet: het kan er vaak hard aan toegaan en op een dode meer of minder wordt niet gekeken...
Omdat deze maand het 'De Maand van het Spannende Boek' is, is er natuurlijk niet aan te ontkomen dat in dit blog een spannend boek de hoofdrol speelt.
En wel Oversteken van Judith Visser.

Waar gaat dit boek over?
Tender ontwaakt op een ochtend en ontdekt dat haar vriend Matt niet meer leeft.
Later blijkt dat hij in zijn slaap is overleden aan een hersenbloeding. Ze kan niet accepteren wat er is gebeurd en sluit zicht voor alles en iedereen volledig af.
Het enige dat ze wil is weer contact krijgen met haar overleden vriend. Om dat te bereiken wil ze alleen nog maar slapen en over hem dromen. Via lucide dromen
hoopt ze dit te kunnen bereiken.

Zelf had ik nog nooit van lucide dromen (ik weet zeker dat ik niet de enige ben) gehoord. In een lucide droom weet je dat je droomt. Het wordt ook wel bewust dromen genoemd en omdat je weet dat je droomt kun je keuzes maken binnen je droom.

Tender maakt in haar dromen contact met haar overleden vriend en gaat helemaal in deze droomwereld op. Langzamerhand maakt ze weer contact met de echte wereld.
Het eind van het boek heeft een heel verrassend slot. Wat verklap ik natuurlijk niet.

Zelf ben ik helemaal geen zweverig type, maar ik ging compleet op in de lucide droomwereld van Tender. Vaak dacht ik: droomt ze dit nou of is dit de werkelijkheid?
Dit zorgde er natuurlijk ook voor dat ik steeds bij de les bleef.
Judith Visser heeft er weer een fan bij. Een andere pennenvrucht van haar ligt alweer op mijn nachtkastje. Misschien kom ik met dat boek ook in een heerlijke droomwereld terecht, al is het maar voor even. Want de 'meeste dromen zijn nog steeds meestal helaas bedrog'.



Judith Visser
Ze is geboren in Rotterdam in 1978 en behaalde het diploma Voedingsleer. En maakte daarna plannen om haar eigen praktijk daarin te starten.

Deze plannen verdwijnen echter rap in de prullenmand als in 2006 haar eerste pennenvrucht Tegengif verschijnt.
Daarna ziet jaarlijks een boek van haar het levenslicht.
Omdat haar boeken ook erg populair blijken te zijn bij jongere lezers, verschijnen er binnenkort speciale jeugdedities van Stuk en Trip.
Meermalen valt ze met haar boeken in de prijzen. Zo kreeg Oversteken in 2010 de award 'Beste vrouwenthriller van 2009'.
In september start ze met het geven van een avondcursus 'Thriller schrijven' bij de SKVR Schrijversschool in Rotterdam.
Kunnen we allemaal echte 'Judith Vissertjes' worden. Of is dat een utopie?
Ach, dromen daarover mag altijd!

Gabrielle

Reserveer Oversteken in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten