dinsdag 28 augustus 2012

Man bij bal

Als vrouw moet me iets van het hart. Iets geks. Iets waar ik nou eindelijk maar eens voor uit kom. Vandaar dat ik blog met klotsende oksels en het angstige vermoeden dat ik na het posten een kluitje aan reacties over me uitroep. Hele elftallen, in mijn nachtmerries! Vanwege de forse mate van onwaarschijnlijkheid van mijn geval.

Omdat ik weiger dit zware geheim langer mee te torsen, gooi ik het er hier maar eens uit: Ik, vrouw, hou van voetbal.

Hopla, nu is het seizoen dan maar geopend en gelukkig zie ik nog geen Hooligans opdoemen. Het zit zo: ik sta niet in de regen langs de grasmat om kwart over acht 's ochtends dauw te trappen bij de puppilletjes. Ik hoef ook niet zo nodig naar de Kuip of zo. Bier en buis - dat doet het ook niet voor mij.

Nee, waar ik nou ècht bijzonder graag naar kijk, dat is de man-bij-de-bal.
Ja, die snelle! Die leperd, die goaltjesdief. Die crack met de slimme trucjes, knappe schaarbeweging, de 'slang', waarbij de bal aan de voet kleeft. Het dollen, het dissen,het dribbelen èn in het bijzonder toch wel het blinde hakje in het strafschopgebied.
Ik ben mal van moves op de krappe marge van millimeters langs de lijn, slidings en reddingen.
Mijn absolute topper: de slow-mo. Schijnbaar supersoepel uitgevoerde krachtsinspanning met in opperste concentratie getrokken grimas.
Zweetdruppels die lekker lang in de lucht blijven hangen...vertraagd tot op het bot!

Fietsendief
Ik kan zó een leuk rijtje noemen van beroemde en beruchte voetbalmannen die voor mijn voetballiefde in aanmerking komen. Neem een Cristiano R., een Messi, Nani, Xabi, Xavi, och ja, van Persie die zo z'n momenten heeft...
Vandaag zet ik de letter Z boven aan mijn lijstje. Een voetbalman waarvan ik weet dat hij al zijn prachtige acties niet zomaar uit z'n slof tovert, maar al zijn hele leven knokt om ze te performen. Er voor ademt en leeft.

Zlatan is geboren Zweed, maar niet zomaar één. Opgegroeid in de slums van Rosengard, Malmö. Brutaal binkie, straatjochie. Vechtertje. Een fietsendief, die ook wel eens een paar peperdure trainingspakken achterover heeft gedrukt. Grof in de mond, maar met een reusachtig rechtvaardigheidsgevoel. Gespeeld bij Ajax, Inter, Juve, Milan...geliefd en verguisd bij het grote publiek.
Het zijn dít soort mannen, die maken dat ik, vrouw, van voetbal hou. En geen miljoenentransfer die dáár tegenop kan.

Reserveer het avontuur van Zlatan Ibrahimovic: Ik,Zlatan in de catalogus van onze bibliotheek.




Tanja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten