donderdag 6 december 2012

Beste tv-serie ooit


Onbewoond eiland?
Welke serie zou je meenemen naar een onbewoond eiland? Gesteld dat je daar ontvangst kon regelen.O.k. niet deze, want dat komt dan veel te dichtbij. Maar als het om favorieten gaat, is dit zonder twijfel de beste serie die ik ooit gezien heb. En ik heb, zeker de laatste jaren, heel wat bijzonders gezien. Lost heeft het allemaal: drama, horror, komedie, mysterie, romantiek, actie, avontuur, fantasy, science fiction ... Waanzinnig goed gespeeld, meesterlijk en gedurfd verteld en briljant in beeld gebracht. Het is wel razend complex, wat kijkers bij seizoen 5 en 6 soms teveel werd.

Spoilers
Ik ga niet veel verraden, maar als je helemaal onbevangen wilt gaan kijken, moet je alles onder dit kopje even overslaan. De verhaalstructuur is fascinerend. De groep schipbreukelingen die na een vliegtuigongeluk op een uiterst geheimzinnig eiland aanspoelt, leren we in het eerste seizoen kennen via hun interacties, maar ook via flashbacks. Daarin blijken hun paden elkaar al schijnbaar toevallig gekruist te hebben. In verdere seizoenen als we ons afvragen of ze wel ooit van dit eiland af zullen komen, worden we getrakteerd op flashes forwards, waarbij verschillende personages terug zijn in de bewoonde wereld. In seizoen 4 krijgt dit een logisch gevolg, waarna in seizoen 5 alle tijden op het eiland zelf door elkaar springen. Het laatste (6e) seizoen trakteert ons op flashes sideways. En wat dat betekent, daar zijn de forums nog niet over uitgeschreven.

Raadsels
Lost geeft ons raadsel op raadsel en verrassing op verrassing. De meeste van die raadsels worden gaandeweg opgelost om weer nieuwe op te werpen. Uiteindelijk worden de meeste raadsels opgelost (op ingenieuze wijze) maar niet alle. En dat werd Lost in het laatste seizoen niet in dank afgenomen. Maar Lost dompelt je in alle aspecten van het mens-zijn onder - belicht vanuit alle denkbare invalshoeken. Aan het eind van ons leven is het ook fijn om op een aantal cruciale vragen antwoord gevonden te hebben. Maar verwachten we dat alles uit de doeken wordt gedaan? Het einde van de serie is prachtig spiritueel, maar ook open voor verschillende interpretaties. Het benam mij even de adem en ontroerde me tot op het bot. Ik schaam me niet voor de tranen.


Raoul

Reserveer Lost in onze catalogus

2 opmerkingen:

  1. Oh whooh, Lost, dat is echt een favoriet! Ik heb alle afleveringen gezien, geleend bij de bibliotheek. Heerlijk om er de hele kerstvakantie mee zoet te zijn, aanrader. Je kunt niet stoppen met kijken..... is mijn ervaring ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, ik heb het verslavingsgevaar niet genoemd. Een dergelijk bijsluitertje mag er wel bij, want ik werd ook onverbiddelijk meegesleept. 'Nog één aflevering dan' en voor je het weet heb je de hele avond zitten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen