dinsdag 5 februari 2013

Nikky is heet


Chemie
Ik was niet ondersteboven van de pilot van de serie Castle. Te geforceerd en de humor paste niet bij de ernst van de misdaden. Maar de chemie tussen de hoofdpersonen trok me er door. Wat niet voldoende is om een serie te gaan volgen. Toen het volledige 2e seizoen in de bibliotheek op de plank lag, gaf ik het nog een kans en daar heb ik bepaald geen spijt van. Seizoen 2 en 3 zijn gewoon heerlijk, met goed gedoceerde humor en een meer natuurlijke flow (ik begin volgende week aan seizoen 4).

Formule
Ik hou het meest van originele en experimentele televisieseries, maar ik kan subtiele variaties binnen een formule ook waarderen. Rick Castle is een schrijver wiens contacten met de burgemeester van New York er voor zorgen dat hij ter inspiratie mee mag draaien met een politieteam, waarover inspecteur Kate Beckett de leiding heeft. De laatste is niet blij met de indringer, maar blijkt stiekem wel een fan van zijn werk te zijn. Als hij het karakter Nikky Heat ontwikkelt, dat openlijk op zijn ervaring met Beckett is gebaseerd, wordt hun verhouding complexer. Het bekende 'vallen ze voor elkaar of niet' wordt hier door het genuanceerde en sympathieke spel van beide hoofdrolspelers tot een feest.  Je weet bij Castle dat doorgaans de eerste 5/6 verdachten zullen afvallen en dat meestal iets in zijn huiselijke situatie de oplossing triggert. Maar dat wordt wel ingenieus gedaan en geeft er een mooi menselijk aspect aan. Al gaat het in feite niet om de misdaden, maar om de relatie tussen Beckett en Castle.

Werkelijkheden
Interessant genoeg wordt het schrijverschap van Castle realistischer, doordat de boeken die hij in de serie schrijft ook werkelijk verkrijgbaar zijn. Zelfs de stripbewerking die hij in een aflevering vreugdevol toont, is daadwerkelijk verschenen. Bovendien schuift hij regelmatig aan tafel bij schrijversvrienden, waar de bekende schrijvers Michael Connolly en James Patterson deel van uitmaken en zichzelf spelen. Daartegenover staan de humoristische verwijzingen. Nathan Fillion, die Castle speelt is vooral bekend als captain Malcolm Reynolds uit de schitterende sf-serie Firefly. In een Halloween-aflevering van Castle verkleedt hij zich juist als deze figuur. Castle is vooral speels, grappig en romantisch - de meest charmante serie die ik op dit moment ken.


Raoul

Reserveer Castle in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten