dinsdag 5 maart 2013

Geheugenverlies

Geheugen van drie dagen
In oktober vorig jaar zag ik bij De Wereld Draait Door de paralympisch zwemmer Maurice Deelen die in 2012 zilveren en bronzen medailles heeft gehaald bij de Paralymics. Maurice lijdt aan geheugenverlies sinds een hersenbloeding, elf jaar geleden. Hij kan nu niet langer dan drie dagen iets onthouden. De herinneringen van voor de hersenbloeding heeft hij nog wel. Maurice's leven van de periode na de hersenbloeding staat op de computer. Hij leest dit regelmatig door zodat hij weer een beetje op de hoogte is. Maurice heeft altijd zijn mobiel bij de hand, die hem berichtjes doorgeeft, zoals het ophalen van zijn dochtertje van school of sport. Het bericht geeft aan wanneer hij dat moet doen en waar hij naar toe moet. Bijna niet voor te stellen, trouwen, een dochter krijgen, medailles winnen en dan na drie dagen alles weer vergeten.....
                                                

Tachtig minuten
Het verhaal van Maurice kwam me bekend voor want het boek De huishoudster en de professor van Yoko Ogawa, vorig jaar gelezen, gaat ook over geheugenverlies. Een wiskundeprofessor heeft een geheugen van tachtig minuten. Hij maakt aantekeningen op briefjes die hij vervolgens op zijn kleding plakt om hem ergens aan te helpen herinneren, net als Maurice met zijn mobiel.  De professor zit vol met wiskundige raadsels die hij deelt met de huishoudster en haar zoon. Iedere ochtend moeten de huishoudster en de professor hernieuwd kennis maken, want na tachtig minuten is de professor alles weer kwijt. Er ontstaat een bijzondere band tussen de drie hoofdpersonen in het boek. Een ontroerend, heel mooi verteld verhaal.



Indrukwekkend
Voor altijd vandaag las ik een paar jaar geleden en heeft veel indruk op mij gemaakt. Het is het waargebeurde verhaal van Deborah Wearing die schrijft over haar echtgenoot Clive , een zeer succesvol dirigent, die door een virus in de hersenen zijn geheugen kwijtraakt. Iedere keer als hij zijn vrouw ziet, reageert hij alsof zij elkaar heel lang niet hebben gezien terwijl Deborah soms alleen even in een andere kamer is geweest. Het is een prachtig , heel aangrijpend boek van een vrouw die haar man boven alles liefheeft en zich inzet om haar man zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Als dat niet meer gaat zet ze alles op alles om de juiste woonsituatie voor hem te vinden.
( De thriller Voor ik ga slapen van S.J. Watson heeft dit boek als bron gebruikt. Dit is tevens een aanrader!)

Ingeborg


Reserveer Voor altijd vandaag in onze catalogus

Reserveer Voor ik ga slapen in onze catalogus

Reserveer De huishoudster en de professor in onze catalogus

1 opmerking:

  1. Het blijft een heel boeiend onderwerp. 'Voor ik ga slapen' heb ik in één ruk uitgelezen, misschien moet ik jouw andere tips ook eens gaan lezen!

    BeantwoordenVerwijderen