vrijdag 12 juli 2013

Bibliotheek van de cowboys

Op de één of andere manier kan ik het tijdens mijn vakantie niet laten: altijd weer even de plaatselijke bibliotheek bekijken. Vorig jaar nog in Frankrijk in het dorpje Goudarques zag ik de medewerksters van de bibliotheek nog met uitleenkaartjes in de weer. Niets geen computers, gewoon nog alles met de hand!
Ik was dus eigenlijk wel benieuwd tijdens mijn bezoek in het cowboystadje Jackson Hole (Wyoming) hoe de bibliotheek er hier uit zou zien.











Een prachtige moderne ruime bibliotheek met heerlijke zitjes, zo lekker dat er iemand in lag te slapen, en een open haard. Het kindergedeelte is met een gang gescheiden van de afdeling van de volwassenen. In de gang is er een tweedehands boekwinkeltje dat gerund wordt door vrijwilligers.




Zelf-service is hier ook ingevoerd. Er is een boekenbus buiten en op de gang.
Het uitleenregelement lijkt heel erg op die van Kennemerwaard, hebben we dan toch misschien een zusje in de USA?
De materialen worden hier nog wel op een ouderwetse manier in de bieb gezet. Van het retailconcept ( zoals Akersloot en Alkmaar-Centrum) hebben ze hier  nog nooit van gehoord.....
                     Of deze cowboys Teton County Library vaak bezoeken?

Ingeborg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten