vrijdag 23 augustus 2013

En uit de bergen kwam de echo


Khaled Hosseini
Hosseini
Khaled Hosseini werd geboren in 1965 in Kabul in Afghanistan. Zijn vader werkte als diplomaat bij het ministerie van Buitenlandse Zaken en zijn moeder gaf les in geschiedenis en Farsi op een middelbare school in Kabul. In 1976 verhuizen ze naar Parijs, omdat zijn vader daar werd gestationeerd. In 1980 staan ze op het punt terug te keren naar Kabul als daar net een coup plaatsvindt. Ze besluiten politiek asiel aan te vragen in de Verenigde Staten en in datzelfde jaar verhuizen ze naar Californië. Khaled gaat medicijnen studeren en werkt als internist van 1996 tot 2004. In 2001 start hij met het schrijven van zijn eerste roman: De vliegeraar (in 2008 verschenen als film The kite  runner). Dit wordt meteen een gigantisch internationaal succes.Gevolgd in 2007 (met evenveel succes) door Duizend schitterende  zonnen. En onlangs verscheen dus zijn derde pennenvrucht: En uit de bergen kwam de echo. 

Korte inhoud
Het boek start in 1952 in Afghanistan als een broer en zus bruut van elkaar worden gescheiden. Abdullah blijft achter op het platteland en zijn jongere zusje Pari verhuist naar Kabul. Ze wordt verkocht aan een rijk echtpaar dat zelf geen kinderen kan krijgen. Daarna dien je als lezer  goed bij de les te blijven. Want Hosseini bedient zich in deze roman van ingenieus vervlochten verhaallijnen. Hij springt heen en weer in de tijd, wisselt van  perspectief en laat het verhaal zich afspelen in verschillende landen. Ik moet zeggen, dat is even wennen maar daarna laat de schrijver zien dat hij een geboren verhalenverteller is. Het boek laat zich dan ook het beste typeren als een roman-in-verhalen. Wie van familiegeschiedenissen houdt zal dit boek zeker kunnen waarderen.Want er treden diverse familieleden  voor het voetlicht. Al lezende leer je ook veel over de geschiedenis van Afghanistan in de afgelopen vijfenzestig jaar. En iedereen weet vast wel dat deze niet bepaald leuk was.

Dit boek is de moeite van het lezen meer dan waard en ik zou het zeker vier sterren geven. En vanwege de vele verhalen, die erin verteld worden is dit zeker een boek dat ik nog eens zal herlezen. Maar ik vind zijn eerste roman De vliegeraar toch zijn allerbeste boek, dat vijf sterren van mij krijgt.

Reserveer hier het boek in onze catalogus.

Gabrielle





2 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven Gabrielle. Zo heb ik het ook ervaren.prachtig boek en op het einde moest ik toch nog even een traantje pinken. .... Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hanny, fijn dat je mijn blog zo gewaardeerd hebt. Mocht je nog een traantje weg willen pinken, dan moet je zeker het boek uit mijn volgende blog (verschijnt dinsdag 8 oktober) lezen. Groetjes van Gabrielle

    BeantwoordenVerwijderen