vrijdag 9 augustus 2013

Makine


Natuurbeschrijvingen
Ik houd meestal niet van natuurbeschrijvingen. Maar een enkele keer slaagt een schrijver er in mij te boeien met zijn sfeerbeelden. Het boek Een Siberische lente van Andreï Makine is zo'n boek. De personages van Makine brengen hun jeugd door in het steenkoude, troosteloze en harde Siberië van de Sovjet-dictatuur. Maar ik zou er meteen heen willen!

Liefde
Zelden ook zo'n fysiek boek gelezen als dit boek, je voelt de ongerepte sneeuw knisperen, de lucht naar lente ruiken, de zon de kilte verdrijven omdat het beschreven wordt vanuit de belevingswereld van een puber die voor het eerst zijn seksualiteit beleeft. Niet alleen met een hele oude hoer, maar ook met zijn woeste vriendje in een vervallen sauna, ver afgelegen van het dorp.

Fan
Ik had al eerder Het Franse testament gerecenseerd van Makine en dat smaakte naar meer. Ik werd niet teleurgesteld, integendeel. Ik houd van Makine. Het schijnt dat onder het pseudoniem Gabriel Osmonde spirituele boeken schrijft. Die sfeer tref je ook in zijn boeken, maar het stoort me niet. Hij betovert me met zijn stijl.

Agnes

Reserveer de boeken van Andreï Makine in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten