vrijdag 6 december 2013

Randverschijnselen


Terugblik
Zo aan het eind van het jaar is het leuk om even terug te kijken. Wat televisieseries betreft, zijn er dit jaar voor mij drie bijzondere reeksen afgesloten. A Town Called Eureka stopte na vijf seizoenen, maar deze voortreffelijke serie is helaas niet in Nederland op dvd verschenen. Spartacus kwam na vier seizoenen tot een einde en op deze heftige serie kom ik in mijn volgende blogbericht uitgebreid terug. Fringe tenslotte is een persoonlijke favoriet die nu eveneens na vijf seizoenen is afgerond.

Wow
Over Fringe kan ik mijn kortste blogbericht ooit schrijven: Wow! Toch maar even uitleggen.Wat een parel van een reeks. In het begin lijkt het een monster-van-de-week serie met een vage doorlopende lijn rond 'Het Patroon'. Maar wacht tot zich in het tweede seizoen een paralel universum openbaart met alternatieve versies van de hoofdpersonen. En de relatie tussen die hoofdpersonen is vanaf de aanvang al een feest van belevenis. Daarna is de beer (of eigenlijk de koe) los en weet je af en toe niet meer waar je het zoeken moet. Na elke aflevering terugvallend in je stoel met grote ogen en alleen dat woordje - wow. Wel moet ik waarschuwen dat je in de eerste serie en deels in de tweede nog wel eens een losse aflevering kunt bekijken. Maar houdt liever vanaf het begin de juiste volgorde aan, anders is er verderop geen touw meer aan vast te knopen.

Complex
Fringe komt uit de koker van J.J. Abrams, eerder verantwoordelijk voor o.a. de series Alias en Lost en momenteel in de picture wegens de reboots van Star Trek en Star Wars. Lost is eenvoudigweg de beste serie ooit (geen mening, maar een pseudowetenschappelijk feit, haha) en Fringe komt daar dicht bij in de buurt. Het complexe en ingenieuze verhaal is helemaal uitgedacht voor er maar iets werd opgenomen en bij een tweede keer kijken besef je pas hoe vernuftig alles in elkaar grijpt. Maar de ontwikkeling en onderlinge verhoudingen van de hoofdpersonen voeren op een ontroerende en soms hartverscheurende manier de boventoon. Wat er verder uit te halen? Fringe heeft het gewoon allemaal: humor, spanning, intrige, wetenschap, fantasy, horror, drama, actie ...
Fringe wordt nogal eens vergeleken met The X-Files, maar dan vanuit de (rand)wetenschappelijke kant benaderd. Meer science fiction dan fantasy. The X-Files was imponerend, baanbrekend en een traktatie voor liefhebbers als ikzelf. Maar ... durf ik het echt te zeggen ...ik doe het gewoon ... Fringe is beter. Zo, kom maar op met die reacties.


Raoul

Reserveer Fringe in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten