dinsdag 31 december 2013

Wat wel en wat niet

Geen tijd om te lezen
Door de drukte rondom de vernieuwde bibliotheek in Schoorl en andere bezigheden had ik de laatste tijd niet veel tijd om veel te lezen.  Ik heb eens in mijn leeshistorie rond gekeken wat ik het afgelopen jaar zoal heb gelezen en niet heb gelezen. Ik hoor niet bij de doorzetters die gewoon doorlezen, wat ze ook van het boek vinden. Nee ik stop en pak een ander boek. Soms laat ik me verleiden tot een boek wat veel wordt gereserveerd of wat hoog in de CPNB Bestsellerlijst staat. De CPNB-lijst is een top 60 van de best verkochte boeken die wekelijks wordt vernieuwd. Ik heb het bijvoorbeeld met Alles wat is van James Salter geprobeerd maar halverwege opgegeven. Stond lang op de CPNB-lijst en werd heel veel gereserveerd maar dat zegt dus niet alles. Ook Post Mortem van Peter Terrin, winnaar van de AKO literatuurprijs 2012 was echt niet mijn ding.


Mijn top 3
1. Ik ben niet kwijt van Sjef van Bommel was voor mij het mooiste boek van 2013. Dit waargebeurde verhaal gaat over twee mannen, Sjef en Thom die een relatie met elkaar beginnen in een periode dat een homorelatie nog niet echt van een leien dakje gaat..... Na 30 jaar samen wordt Thom dement en Sjef vertelt over de ziekte en wat hij allemaal voor Thom doet om het leven nog een beetje draaglijk te maken. De liefde van Sjef voor Thom spat van de bladzijdes af en is bijzonder om te zien hoeveel Sjef voor Thom over heeft.
2. De verborgen geschiedenis van Donna Tartt vond ik prachtig, de werkzaamheden in huis kwamen volledig stil te liggen. Raadsels en noodlot lagen op de loer en het kluisterde me aan dit dikke , maar geen letter teveel geschreven, boek.
3. De vlucht van Jesus Carrasco was ook echt één van mijn toppers dit jaar. Een verhaal over een jongen op de vlucht voor mensen die vriendschap sluit met een oude geitenhoeder. Hartverscheurende taferelen vinden er in dit boek plaats. Ik wil de lener die mij dit boek aanraadde nog hartelijk bedanken voor deze tip!!

De allerbeste wensen voor 2014!
Ik wens iedereen een hele gezellige jaarwisseling en dat er nog maar heel veel mooie boeken geschreven mogen worden zodat wij ze weer kunnen lezen!

Ingeborg Roos

Reserveer Ik ben niet kwijt hier in onze catalogus
Reserveer De verborgen geschiedenis in onze catalogus
Reserveer De vlucht hier in onze catalogus
Reserveer Post Mortem hier in onze catalogus
Reserveer Alles wat is hier in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten