vrijdag 7 februari 2014

Barbara

Op goed geluk
Ik neem regelmatig een film mee uit de bieb en doe dat meestal op goed geluk. Zo zag ik gisteravond de prachtige film uit 2012: Barbara . Ik had deze film uitgekozen omdat er op de voorkant hoge sterrenwaarderingen stonden van diverse kranten. Deze sterren zijn naar mijn idee dik verdiend! Een film waar je voor gaat zitten en die je van begin tot eind in haar greep houdt.




Vertrouw niemand
De hoofdpersoon Barbara ( Nina Hoss) is arts en wordt verplaatst naar een ziekenhuisje in de provincie in de voormalige DDR. Ze wordt door de Stasi voortdurend in de gaten gehouden omdat ze haar niet vertrouwen. Ze is inderdaad van plan om te vluchten en hier druk mee bezig. Tegen haar collega's doet ze kortaf en ze vertrouwt niemand. Ondanks dat ze zo snel mogelijk wil vluchten krijgt ze toch een speciale band met een mannelijke collega en met één van haar patiënten.
Tijdens de hele film voel je de spanning oplopen met natuurlijk een prachtig einde maar dat verklap ik niet!
Pet je af voor de acteurs en regisseur Christian Petzold !

De mooiste kleur die niet bestaat.
De film deed me ook een beetje denken aan het boek wat ik kort geleden gelezen heb met de prachtige titel: De mooiste kleur die niet bestaat, het debuut van Maartje Laterveer . Ook een echte aanrader! Gaat ook over ontsnappen uit de DDR en niemand kunnen vertrouwen. Zowel de film als het boek spelen in de jaren tachtig, eigenlijk helemaal nog niet zo lang geleden. ( niet waargebeurd maar het zou zomaar gebeurd kunnen zijn). In die tijd woonde ik zelf niet ver van de grens tussen Oost en West. Je kunt het je niet voorstellen dat er een paar kilometer verderop zoveel mensen rondlopen met maar één wens: vluchten!

Ingeborg

Reserveer "Barbara" hier in onze catalogus
Reserveer "De mooiste kleur die niet bestaat" hier in onze catalogus






Geen opmerkingen:

Een reactie posten