dinsdag 27 mei 2014

Eco Stijl, hip of noodzaak?

Het is tegenwoordig een trend geworden: groen en duurzaam. Steeds meer mensen hebben een moestuin en er ontstaat langzaam een besef dat we zuinig moeten zijn voor het behoud van onze aarde. Steeds meer kleding merken gebruiken eco materialen en is eco of biologisch eigenlijk wel hip!

Hip is leuk maar ik denk dat we met hip en leuk de aarde niet kunnen redden. In een open brief heeft de astronaut Wubbo Ockels, vlak voor zijn dood, de mensheid opgeroepen 'een ander pad te kiezen'. Hij liet de brief publiceren in het AD en hij begint zo:

"Het is genoeg, we zijn te ver gegaan!!! De industriële revolutie heeft ons in een ongewenste situatie gebracht. We zijn door de natuur geraasd, we vernietigen onze levensbronnen. We moeten stoppen, we moeten veranderen, we moeten een ander pad kiezen, we moeten onze levens veranderen, en de manier waarop we zaken doen."

Hij was van mening dat door onnadenkendheid van de mens de aarde vernietigd werd en hij schreef daarom zijn understatement voor de mensheid. Ik hoop dat hij met zijn brief vele mensen zal inspireren om hun leefstijl te veranderen. Zelf probeer ik nu ook plastic uit mijn afval te scheiden. Geïnspireerd door de oranje container die twee weken geleden voor de bibliotheek in Egmond is komen te staan. Speciaal voor plastic. Ik kon vandaag mijn afval niet kwijt. Dat is wel vervelend maar eigenlijk ook juist een goed teken. Er zijn dus veel afvalscheiders, fijn!

Heel graag wil ik zo ecologisch mogelijk leven en wonen. Een praktisch boek dat ik onlangs vond is: Ecohuis duurzaamheid rond de woning.
 lenen?
Om meer besef te krijgen over het verbruik van energie en water raad ik het boek Groene stapjes aan. Het is voor kinderen vanaf 10 jaar maar door de leuke vormgeving en tips een aanrader om op een regenachtige avond onder de spaarlamp even door te lezen.
  Ook lenen?
Edith

Geen opmerkingen:

Een reactie posten