dinsdag 8 juli 2014

Is vriendschap toch een illusie?

De dinsdagvrouwen
Een vriendin maakte me onlangs attent op De dinsdagvrouwen, van de hand van Monika Peetz. Zij vond het een heel leuk boek en raadde me het aan. En aangezien vrienden je soms goede adviezen kunnen geven leek het me verstandig om hier dus gevolg aan te geven...:-). Toevallig kwam ik het niet lang daarna tegen bij het opruimen van boeken en besloot dat de tijd daar was om mijn eigen oordeel erover te vellen. Bij het lezen van de achterflap deed het me meteen denken aan Zadelpijn en ander damesleed van Liza van Sambeek. Dit boek gaat over zeven eigenzinnige vrouwen van rond de 50, die op fietsvakantie in Frankrijk gaan. Omdat hun belevenissen en dagelijkse sores voor heel veel vrouwen herkenbaar waren, was dit boek in Nederland een heel groot succes. Er is zelfs een film en toneelstuk van gemaakt.

De dinsdagvrouwen gaat over vijf vrouwen van rond de 40, die elke eerste dinsdag van de maand met elkaar afspreken in een restaurant, waar ze dan ook bij iedereen bekend staan als de dinsdagvrouwen. Judith heeft onlangs haar man verloren en wil zijn laatste tocht (de Sint Jacobsroute van Narbonne Plage naar Lourdes) afmaken. De andere vriendinnen staan niet bepaald te juichen bij dit idee van haar, maar tonen ze zich solidair (daar heb je vriendinnen voor...) en besluiten met haar mee te gaan. Dat deze pelgrimstocht niet helemaal 'zonder slag of stoot' zal verlopen mag op voorhand duidelijk zijn. De vriendinnen houden van gezellig met elkaar eten en wijntjes drinken, maar wandelen is niet bepaald hun favoriete hobby. De pelgrimstocht biedt ruimte voor veel lange gesprekken en dan blijkt dat ze nog lang niet alles van elkaar weten. En als er dan ook nog een geheim boven tafel komt is het de vraag of hun vriendschap voor alles gaat.

Dit is zo'n boek dat je in één  ruk wilt uitlezen en naar meer smaakt. Omdat je aan dit boek een goed gevoel overhoudt en het als een trein leest. Gelukkig word ik op mijn wenken bediend (is ook wel eens leuk) want er is al een tweede deel: Zeven dagen zonder. In dit deel gaan de vriendinnen een weekje ontslakken. En vorig jaar rolde het derde deel van de persen. In De dinsdagvrouwen te hooi en te gras schieten de vriendinnen Kiki te hulp, die een Bed & Breakfast is gestart.

Nog leuke vakantielectuur nodig? Reserveer hem hier.








Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten