dinsdag 4 november 2014

Het universum tegen Alex Woods

Op de voorkant van het boek staat het: Een weergaloos debuut, ontroerend en hilarisch tegelijk. Wat mij betreft helemaal waar!

Alex, 17 jaar, wordt bij de douane in Dover aangehouden. Hij wordt gesommeerd om uit te stappen. Dit levert hem zoveel spanning op dat hij een epileptische aanval voelt opkomen waardoor hij aan het verzoek van de beambte om uit de auto te stappen niet kan voldoen: "Achteraf begrijp ik wel dat ik er behoorlijk verdacht moet hebben uitgezien, zoals ik daar maar zat met mijn glazige ogen en die oorverdovende muziek. Het moet hebben geklonken alsof het hele London Symphony Orchestra bij me op de achterbank zat."
Als Alex uiteindelijk is uitgestapt vindt de politie marihuana en een gevulde urn in zijn auto.
Dan vertelt Alex over een zeldzame meteoriet die hem op 10-jarige leeftijd heeft geraakt. Hij is zoon van een waarzegster en een makkelijk doelwit voor pestkoppen waardoor hij geen makkelijke jeugd heeft. Na een turbulente ontmoeting met Vietnamveteraan Peterson ontstaat er een bijzondere vriendschap met een gezamenlijke liefde voor de boeken van Kurt Vonnegut. Dit mondt uit in een fantastisch, humoristisch maar ook zeker zeer ontroerend verhaal.

In Engeland heeft Gavin Extence al een debutantenprijs in de wacht gesleept en wat mij betreft krijgt hij er nog veel meer!

Ingeborg

Het Universum tegen Alex Woods is te reserveren in onze catalogus





1 opmerking: