dinsdag 24 maart 2015

Almere, the place to be?

Dik Trom
Toen ik Weerwater (de net uitgekomen roman van Renate Dorrestein) had gelezen, moest ik onbewust meteen denken aan wat er over de bekende kinderboekenfiguur Dik Trom werd gezegd: 'een bijzonder kind, en dat is ie'. Weerwater is (naar mijn mening in ieder geval) een bijzonder boek. Van de schrijfster, die al meer dan 30 boeken op haar naam  heeft staan,  had ik al wat meer gelezen. En het ene boek vond  ik dan wat beter dan het andere. Dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat ze verschillende soorten boeken schrijft. Heden ik gaat bijvoorbeeld over de ziekte ME, die 10 jaar lang haar leven beheerste. Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor daarintegen gaat over een vrouw, die in de overgang zit en een moeder heeft die aan het dementeren is. De schrijfster heeft er geen moeite mee om in haar boeken maatschappelijke kwesties aan te snijden.

Weerwater
Een van de hoofdpersonen is de schrijfster zelf. Ze wordt gevraagd om enige tijd als gastschrijfster in Almere te verblijven (en in het echt verbleef ze daar ook een jaar). Als ze er nog maar kort verblijft gebeurt er een grote ramp, waarbij tienduizenden inwoners verdwijnen. Een paar duizend inwoners blijven over en afgezien van een paar honderd ontsnapte gevangenen zijn dat allemaal vrouwen.
Vanaf de ramp wordt Almere omringd door een gigantische mistbank. Wie de mistbank in vlucht, lijkt op te lossen. De stad en de overgebleven inwoners zijn aangewezen op zichzelf en hun eigen kracht. Want de elektriciteit valt weg en internet, radio en televisie doen het dus ook niet meer. Omdat families zijn ontwricht worden er nieuwe 'families' gemaakt, die zorg voor elkaar moeten dragen. Langzaamaan hervindt de ontredderde gemeenschap haar evenwicht, maar na een paar jaar zijn er nog steeds geen kinderen geboren. Groot is dan ook ieders verbazing als er op een dag plotsklaps een baby wordt gevonden.  Alle vrouwen willen voor baby Ally zorgen en er moet zelfs een verloting aan te pas komen om dit probleem op te lossen. Zou nu dan toch eindelijk redding nabij zijn?

Weerwater  is een origineel  en spannend geschreven boek, maar bevat ook veel humor. Omdat ik het, zoals al eerder gezegd, een heel bijzonder verhaal vind kan ik het iedereen van harte aanbevelen.
Het is de moeite van het lezen meer dan waard...:-)



Wil jij dit boek ook lezen, dan kan je het hier reserveren in onze catalogus.

Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten