vrijdag 20 maart 2015

Vitamine Alfabet

Vandaag is mijn dochter voor het eerst naar de peuterspeelzaal. Van te voren kreeg ik natuurlijk een intake gesprek en kon ik met mijn dochter even kijken hoe het op het schooltje is. Toen ter sprake kwam dat ik bij de bibliotheek werk begon de pedagogisch medewerker zich hevig te verontschuldigen dat ze nu nog geen boekjes hebben. De peuterspeelzaal is eigenlijk pas geopend in een naschoolse opvang en zijn er wel boeken voor oudere kinderen. Natuurlijk had ik dat allang gezien.  Gelukkig vertelde de juf dat ze het voorlezen en boeken heel belangrijk vinden en dat het ook een onderdeel is van het dagelijkse programma.
Voorlezen is ontzettend goed voor de taalontwikkeling en mijn dochter was ook een echte Boekstartbaby. Vanaf heel jong ben ik gaan voorlezen en ze vond het geweldig! Ik krijg nu ook vaak opmerkingen dat ze al zo goed praat en zoveel woorden kent. Ik merk ook echt dat ze de wereld alvast ontdekt via de boeken. Zo las ik het boek van Lucy Cousins Klop Klop Klop. Het gaat over een jong spechtje dat overal gaatjes in maakt. Meteen prikkeld het de fantasie, elk gaatje dat we tegen kwamen was door de specht gemaakt. Zo speelt het verhaal ook na het lezen een rol en vergroot het de woordenschat aanzienlijk.

Ja ik ben echt een voorstander van veel voorlezen, begin maar lekker vroeg. Bij een pasgeboren baby krijg je het dringende advies om vitamine K en nog een hele lange tijd D te geven. Maar ook heel  belangrijk: geef het hele alfabet mee! Vitamines voor het hele leven.

Meer informatie over Boekstart en het belang van voorlezen vind je hier.

Edith

Geen opmerkingen:

Een reactie posten