vrijdag 27 maart 2015

Zomaar een dag in de bibliotheek in Schoorl

Aantrekkelijk
Net als ik de deuren heb opengezet komt mijn eerste bezoeker al binnen. Het is Ron Brandsteder die
hier per ongeluk binnenstapt, dat zal vast door de aantrekkingskracht komen die hij niet kon weerstaan.
Sinds ruim een jaar zitten we met de bibliotheek aan de voorkant van het dorpscentrum de Blinkerd.
De bieb zat eerst aan de achterkant maar een paar jaar geleden was er brand in de Blinkerd en nu is het dorpscentrum verbouwd en konden we verhuizen naar de voorkant.

Voor de eerste keer
Mijn tweede bezoeker is een jongetje van een jaar of acht. Hij komt voor de eerste keer helemaal alleen op de fiets naar de bieb om boeken in te leveren en weer nieuwe uit te zoeken. Hij leest vooral strips en met een beetje hulp lukt het hem allemaal prima en hij gaat vol trots met een volle tas de deur weer uit.

Gezellig
Dan druppelen de bezoekers binnen en wordt het echt gezellig in de bieb. De leestafel zit al vol met lezers die de krant/tijdschrift lezen of internetten en onderling ontstaat er gezellige gesprekken. Ondertussen probeer ik hier en daar een leesadvies te geven en bij de zelfservice te helpen want vooral voor ouderen blijft dit een lastig onderdeel van het lenen van boeken. Ook zijn er diverse vragen om materialen te reserveren en ook met een vage beschrijving van een boek lukt het me het juiste boek voor deze lener uit de kast te pakken.
Display bij de ingang met aanraders en nieuwe boeken.
Koningin displayen
Halverwege de middag krijg ik hulp van Greet. Greet is een ex-collega die vrijwilligerswerk doet in de bieb en heel goed is in displayen, Dat houdt in dat ze de tafels met een bepaald thema weer netjes neer zet en vaak de boeken die bij elkaar horen op kleur rangschikt. Daardoor ziet de bieb er altijd heel verzorgd, fris en zeer aantrekkelijk uit
Daarna gaan we vaak samen met behulp van een lijst de boeken en Dvd's zoeken die op transport moeten omdat ze elders zijn gereserveerd. Al deze materialen moeten dan weer in kratten en gaan op transport, dit gebeurt tweemaal per week.

Bereslim
Meetingpoint Bereslim
In Schoorl hebben we Bereslim. Dit zijn leerzame interactieve prentenboeken die je op de computer met een touchscreen kunt bekijken. Ook deze middag is Bereslim weer druk bezet. Voor veel kinderen is dit een favoriet plekje. Als ouders hun kinderen wel eens even kwijt zijn in de Blinkerd is dit vaak de plek waar zij weer herenigd kunnen worden.

HIP
Het transport staat klaar.
Ook Ela van de historische verenging Scoronlo komt even langs. In de bibliotheek heeft Scoronlo een Historisch informatiepunt (HIP) met boeken over de historie van Schoorl en een vitrine met wisselende tentoonstellingen.
Dankzij de enthousiaste leden van Scoronlo zijn we ook op zaterdag open, maar wel met beperkte service.

Genieten
Om 17.00 sluit ik de deuren en ga het transport klaarzetten zodat het morgenochtend kan worden opgehaald. Er lopen nog wat bezoekers rond en zetten nog even snel hun boeken op de pas. Dan loop ik een rondje en zorg dat alles weer netjes is en tot mijn vreugde zie ik op de klantenteller dat er vandaag 150 bezoekers binnen zijn geweest.
Ik heb weer genoten van deze middag en als ik bij mijn fiets sta zegt een meisje tegen haar moeder: "Kijk mam, de bieb gaat ook naar huis!".

Ingeborg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten