dinsdag 14 april 2015

Creatieve leeskring voor beginners

Leeskring
Alweer de tweede leeskring bij de ouderkamer van deze school. Samen met Bianca, de vaste creatieve vrijwilligster. Ik verheug me erop. Vorig jaar was de eerste cyclus. We lazen toen samen Anne Frank, haar leven van Marian Hoefnagel. Toen ik een tijdje geleden even langs ging bij deze ouderkamer hoorde ik dat de ouders graag meer wilden lezen. Vandaar dit vervolg.

(Voor)lezen
Hoe werkt dat: een leeskring voor beginners? De deelnemers kiezen zelf een boek uit een aanbod van mijn kant. Het zijn boeken die geschreven of herschreven zijn in eenvoudig Nederlands.
Tot nu toe heb ik boeken van uitgeverij Eenvoudig Communiceren gebruikt (serie Leeslicht en BoekenBoeien). Een aanrader voor iedereen. Het maakt niet uit of je wel of geen moeite hebt met de Nederlandse taal. Door de eenvoud van het taalgebruik komen de boeken direct bij je binnen.
Ik begin altijd zelf met het voorlezen van een hoofdstukje. Ik vertel dat degene die dat wil ook een stukje kan voorlezen. Het hoeft niet. Je kunt ook gewoon meelezen of -luisteren. In de praktijk komt het erop neer dat veel deelnemers gaan voorlezen, doordat ze elkaar stimuleren en helpen.



Ambitieus
Deze keer heb ik drie boeken mee. Een boek met dezelfde moeilijkheidsgraad als de vorige keer en twee die iets moeilijker zijn. De moeders zijn ambitieus. Ze kiezen voor een van de moeilijkere boeken: Rode laarzen, ook weer een boek van Marian Hoefnagel. Al lezende blijken er inderdaad meer moeilijke woorden in te staan dan de vorige keer. Aan het eind van een hoofdstukje heb je alweer vergeten welk woord je niet snapte. Daarom spreken we af dat we moeilijke woorden meteen aanpakken. "Wie weet wat dit woord betekent?" Het gaat dan bijvoorbeeld om: deugen, kwalijk, hufter.



Creatief
Ook deze keer wisselen we het lezen af met iets creatiefs. Er zijn verschillende opties: letters borduren, mandala's kleuren, iets maken met een reliëfpers voor papier. Alle creaties komen op een kalender voor de ouderkamer. Het creatieve deel zorgt voor gezelligheid en een niet-schoolse sfeer. Ook spreekt het een ander talent van de deelnemers aan.



Vragen
Vooraf, tussendoor en na afloop krijg ik diverse vragen. "Hoe kan ik te weten komen welke activiteiten er in de bibliotheek plaatsvinden?" "Ik wil graag in de bibliotheek meedoen aan een groep waarin je samen oefent met Nederlands praten. Kan dat en wanneer?" Ik verwijs naar de website van de bibliotheek en beloof de volgende keer de activiteitenfolder van de bibliotheek en de folder van het Taalhuis mee te nemen. Volgende keer lezen we weer verder. Ik verheug me er nu al op.

Charlotte


Reserveer Rode laarzen in onze catalogus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten