vrijdag 10 juli 2015

Doe meer met de bieb!



Vrolijk fantaseren
Ik ben te gast bij de ouderkamer van basisschool Kardinaal de Jong. Ik begon ooit bij deze ouderkamer met een bezoek waarbij ik over de bibliotheek kwam vertellen. We hebben samen Lezen in de keuken en een Creatieve leeskring voor beginners gedaan. Laatst heeft een collega, op verzoek van de ouders, iets verteld over wat de bibliotheek te bieden heeft aan de allerjongste kinderen (0-4 jaar). Nu wil ik samen met de ouders fantaseren over wat we nog meer samen kunnen gaan doen. De meeste ouders kennen mij. Ze hebben een beeld van wat er zoal mogelijk is samen met de bibliotheek en dat merk ik. Ze fantaseren er vrolijk op los. Ik weet dat het handig is om altijd een paar ideeën bij me te hebben. Met de gedachte "misschien zit er nog iets bij" besluit ik mijn briefje uit mijn tas te halen. Ik heb het idee dat de meeste ideeën van de groep wel op tafel liggen. Ik zeg dat ik ook nog een paar suggesties heb, maar... ik krijg voorlopig nog niet de kans: "We zijn nog niet klaar, hoor!" Zo enthousiast kan het er dus aan toe gaan.

Prikkelen
Bij basisschool De Driemaster bestaat de ouderkamer nog niet zo lang. Hier ben ik ook te gast. Ik merk dat het beeld van de bibliotheek beperkter is. De bibliotheek: daar kun je boeken lenen. De ouders komen met een leuk idee. Ze willen in de hal van de school zelf een bibliotheekje maken, waar ouders, kinderen en leerkrachten hun eigen boeken neer kunnen zetten en waar ze vervolgens boeken kunnen lenen. Dit is een leuk, leesbevorderend initiatief, dat op meer plekken ontstaat. Het kan heel goed door de ouders zelf gerealiseerd worden.
Fantaseren over andere activiteiten lukt niet vanzelf. Ik vertel iets over de ideeën van de andere ouderkamer om een beetje te prikkelen. Er is één idee dat meteen aanslaat: samen een verhaal schrijven. Dat prikkelt de fantasie van verschillende ouders: "We kunnen ook allemaal apart een verhaal schrijven over een thema / Misschien over liefde? / We kunnen de verhalen ook samenvoegen in een boekje!"
Na de zomervakantie gaan we samen verhalen schrijven. Eén van de ouders gaat helpen met het uitwerken van het idee.

De bieb doet meer!
Bibliotheek Kennemerwaard heeft niet alleen in de bibliotheek, maar ook daarbuiten, veel te bieden: talenten, kennis en inspiratie. Maak er gebruik van! Samen met ons kun je meer doen dan je denkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten