woensdag 8 juli 2015

Tolle

Eckhart Tolle
Omdat ik in een moeilijke periode van mijn leven zit ging ik eindelijk het boek De kracht van het Nu van Eckhart Tolle lezen. Zou ik er iets aan kunnen hebben? Voor Tolle was het lijden zo hevig geworden dat hij overwoog om zelfmoord te plegen totdat hij zich realiseerde dat "als hij niet meer met zichzelf kon leven" er dus twee werkelijkheden moesten zijn, ik en mezelf. Dat bracht hem tot het inzicht dat alle lijden voortkomt uit ontevredenheid met het verleden en angst voor de toekomst.

Verleden en toekomst
Hij ontdoet zich in één keer van zijn vorm, rol en identiteit en beseft dat het enige wat belangrijk is het moment NU is. Hij schrijft in 1998 The power of the Now en krijgt in eerste instantie geen enkele aandacht, totdat Oprah Winfrey het boek onder de aandacht van een groot publiek brengt. Inmiddels is het boek in vele talen vertaald en wordt Tolle gezien als de opvolger van Krishnamurti.

Jeugd
Ik realiseerde me onder het lezen dat ik de staat die Tolle beschrijft heb gevoeld toen ik kind was en ook op latere leeftijd als ik heel geconcentreerd bezig was met dingen. Het loskomen van jezelf en alleen maar bezig zijn met dat wat je op dat moment bezighoudt. Het is geen makkelijke materie, maar Tolle geeft ook wat meditatieoefeningen om in ieder geval een beetje in de buurt te komen. Het helpt wel dat hij niet is verbonden aan een religie of school en dat hij vooral zijn boodschap wil overbrengen aan gewone mensen die het willen begrijpen en proberen. Aan een boodschap heb in intussen wel wat gehad: heb geen spijt van dingen in het verleden en maak je geen zorgen over de toekomst want die bestaat nog niet. Een waar filosofisch inzicht.

Eckhart Tolle's De kracht van het Nu kun je uiteraard lenen

Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten