vrijdag 24 juli 2015

Welkboek

Golden boy
"Ik moet alleen vandaag zien door te komen. Daarna wordt alles weer normaal. Tot volgend jaar, als misschien alle andere jongens gezichtshaar hebben, en dan over twee jaar, als iedereen seks heeft gehad behalve ik, en dan tot over tien jaar, als iedereen gaat trouwen en kinderen krijgt behalve ik, en dan tot over tien jaar, als iedereen gaat trouwen en kinderen krijgt behalve ik, en in de loop der jaren droogt het zoenen ook op omdat ik geen seks wil met meisjes, omdat ik niet uit wil gaan met meisjes, want als ik seks heb met iemand, dan zien ze het, en dan zullen ze toch niet meer met me uit willen. Omdat ik een freak ben. Omdat ik bizar ben."

Bovenstaand citaat komt uit het boek Golden boy van Abigail Tarttelin die ik heb gelezen voor Welkboek. Sinds oktober vorig jaar hoor ik bij de 40 Welkboek-lezers die boeken lezen en beoordelen. We schrijven een persoonlijke impressie, kiezen een citaat uit het boek en maken een profiel van het verhaal. We zoeken ook parallellen bij de titel. Dit kunnen andere boeken zijn die het zelfde thema hebben maar ook een schilderij of een film die een zelfde gevoel meegeven als het boek.

Zoeken op twee manieren
Bij Welkboek kun je boeken op twee manieren uitzoeken. Of je kiest door middel van schuifjes te verplaatsen op basis van kenmerken. Zodra je schuifjes verplaatst krijg je direct suggesties, je kunt doorklikken naar het boek wat je interesseert en zelfs direct reserveren. Je kunt ook kiezen op plot, personage of een bepaald land waar je wilt dat het boek zich afspeelt.

Welkboek is uniek
Een superleuk zoeksysteem waar je echt hele bijzondere boeken vindt en totaal anders is dan alle andere zoeksystemen.
Inmiddels heb ik afgelopen jaar al een aantal hele mooie boeken beoordeeld die ik normaal gesproken niet zo snel had gelezen.

Wikken en wegen
Het valt niet altijd mee om een boek te beoordelen. Als je bv. het kenmerk grappig tegenover serieus zet dan moet je een cijfer tussen de één en de tien geven. Het meest grappige boek wat je ooit gelezen hebt zou je een één geven en het meest serieuze boek een tien. Samen met andere Welkboek-lezers hebben we hier trainingen voor gehad. Deze trainingen werden gegeven door Rachel van Riel. Zij kwam speciaal voor de training uit Engeland en zij is de directeur van het engelse Welkboek (Whichbook). Ik heb veel van haar geleerd ,ze is een bron van inspiratie.

Mocht je zelf een boek hebben waarvan je denkt dat hij in Welkboek thuis hoort laat het me weten of mail het naar els.willems@kb.nl.

Veel plezier met Welkboek!
Ingeborg






Geen opmerkingen:

Een reactie posten