dinsdag 18 augustus 2015

Goed dat de bibliotheek er is!




Op vakantie. Een tijdje los van mijn werk, met andere dingen bezig. Maubeuge, een Frans stadje, net over de grens van Wallonie. Een opvallend geel bord met "Mediatheque", een folder waarin staat dat het om een nieuw gebouw gaat. Dan begint het toch te kriebelen en ga ik even kijken. Een moeder gaat met kind en tas de deur door.
In de hal een antiek boekenrek voor een ruilbibliotheekje ("je mag iets meenemen, maar leg ook iets terug), affiches van tentoonstellingen. Ik snuif de de sfeer van cultuur op. De bibliotheek is modern ingericht, maar "ouderwets" opgezet: rijen kasten met daarin al het moois dat de mediatheek te bieden heeft. Het is niet druk (vakantietijd). De medewerkers maken geen contact. Dat is wel een beetje jammer.
Wat mij het meest opvalt is de blauwe doorgang. Die trekt mij naar zich toe. Er doorheen (is dat Belgisch taalgebruik?) kom je binnen in de ruimte voor de allerkleinsten tot en met de kinderen die beginnen met lezen. Boeken met verhalen, prachtige prentenboeken...Ik ben blij dat de kinderen van Maubeuge hier van al dat moois kunnen genieten! Ik hoop dat veel ouders en leerkrachten de kinderen meenemen hier naar toe!
Terug bij de auto op de parkeerplaats. Weer een moeder met een jongetje: stripboek onder zijn arm.
Ook hier heb ik dat gevoel: Goed dat de bibliotheek er is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten