dinsdag 25 augustus 2015

Onderworpen

Onderworpen
Het boek Onderworpen van Michel Houellebecq verscheen op 7 januari, de dag van de aanslag op Charlie Hebdo. Op die dag stond er een karikatuur over Houellebecq in waarin hij zegt "in 2015 verlies ik mijn tanden, in 2022 houd ik me aan de Ramadan". Zijn boek gaat over de Moslimbroederschap die in 2022 de verkiezingen wint en die het land massaal dwingt zich te onderwerpen aan de islam. De president Mohammed Ben Abbes heeft een islamitisch land rond de Mediterranee voor ogen dat de grootte van het Romeinse Rijk overtreft.



Lachen
Ik had me van te voren al weer enorm verheugd op de nieuwe Houellebecq. Ik ben een enorme fan van hem omdat hij me als geen ander met zijn scherpe analyses aan het lachen brengt. Het beeld dat hij schetst is minder om te lachen. Vrouwen die weer achter het aanrecht staan, alle docenten aan de universiteit waar de hoofdpersoon Francois werkt, hebben zich bekeerd tot de islam in ruil voor twee maagden.

Europa
Waar het boek vooral over gaat is de ondergang van de Europese cultuur, het is afgelopen met die cultuur omdat het elan is verdwenen. En omdat de afgelopen decennia de moslims veel meer kinderen krijgen dan de Europeanen stevent Europa af op een totale omwenteling. Een weinig rooskleurig vooruitzicht voor vrouwen.

Alle exemplaren zijn uitgeleend, maar je kunt Onderworpen uiteraard wel reserveren!

Agnes


Geen opmerkingen:

Een reactie posten