vrijdag 20 november 2015

Koyo

Vooruit in de tijd
Ik schrijf dit blog een maand voor het gepubliceerd wordt. Oplettende lezers weten inmiddels dat ik wel van een beetje tijdreizen houd ;)
Om te voorkomen dat ik dit blog schrijf op vakantie, werk ik dus een maandje vooruit...

Kleurrijke blaadjes
In november ben ik volop aan het genieten van de 'kleurrijke blaadjes', oftewel koyo, in Japan. Japan is beroemd om de kersenbloesem in mei, maar in de herfst kleurt het land groen, rood, geel en alles daartussen in. De Japanners trekken er en masse op uit om te genieten van de kleurenpracht.

(© Joe)

Voorbereiding
Omdat we niet georganiseerd op reis gaan, vergt deze vakantie een goede voorbereiding: welke plekken gaan we bezoeken, wat is er te zien, hoe komen we er (gauw een Japan Rail Pass bestellen, en nog even langs de ANWB voor een internationaal rijbewijs!), hoe maak ik mezelf verstaanbaar en een week voor vertrek snap ik nog steeds niet hoe Tokyo in elkaar zit...

Ik pak Een geschiedenis van Japan van Willy Vande Walle uit de geschiedeniskast, maar ik kom er niet doorheen...
Gelukkig hebben we ook flink wat reisgidsen van Japan in collectie.

Beeld mag natuurlijk niet ontbreken!
Shokuzai is een Japanse crimeserie. En niet de minste! Nu eens een serie zonder al te veel zichtbaar bloedvergieten, psychologisch een hele sterke serie.
En de indrukwekkende tekenfilm Grave of the fireflies, waar je niet naar kunt kijken zónder tranen in je ogen...

Meer weten over Japan? De links naar de titels staan hier boven in de tekst en in december hoop ik er alles over te kunnen vertellen!
Tot die tijd: sayonara!
Sanneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten