vrijdag 25 december 2015

Led Zeppelin

Eerste kerstdag: opstaan na een romantische kerstavond, de lichtjes in de boom gaan aan, de geur van ovenbroodjes komt je tegemoet, de familie komt binnen en we schuiven met zijn allen aan. Maar niet voordat de radio wordt aangezet, want de Top 2000 is weer begonnen!


Herontdekt
Één van de bands die nooit ontbreekt in de Top 2000 is Led Zeppelin. Dit jaar staan ze er 4 keer in, waarvan natuurlijk het prachtige 'Stairway to Heaven' de hoogst genoteerde is. Led Zeppelin is van voor mijn tijd, maar ik ben opgegroeid met rock uit de jaren 60 en 70. Dus menig LP van deze band is door mijn vader opgezet in de huiskamer. Sinds 2014 komen de albums van Led Zeppelin opnieuw en geremastered uit en dit jaar heb ik ze dan ook weer helemaal herontdekt.

Sterk debuutalbum
Toen ik de geremasterde versie van het eerste album in de CD speler stopte, was ik meteen verkocht. Vanaf de eerste noten van 'Good Times, Bad Times', via het prachtige akoestische 'Babe I'm Gonna Leave You' en het lekkere bluesnummer 'You Shook Me' naar het muzikaal fantastische 'Dazed and Confused' waar het kenmerkende Led Zeppelin geluid al goed te horen is. En zo zou ik ieder nummer wel af kunnen gaan. Vooruit, nog eentje dan: mijn favoriet 'Communication Breakdown'; lekkere rechttoe rechtaan rock. Dit geeft aan hoeveel muzikale stijlen ze verenigen en het toch past het allemaal bij elkaar. Wat was mijn vreugde groot, toen ik de originele LP uit 1968 vond in een speciaalzaak in Amersfoort. Want zeg nou zelf, vinyl klinkt nog steeds het allerbeste.

Physical Graffiti
Zo heb ik iedere heruitgave weer beluisterd t/m het in mijn ogen laatste meesterwerk: Physical Graffiti. Hierna zijn nog wel 3 albums uitgekomen, maar die hebben nooit meer het niveau aangeraakt van de eerste 6 albums. Physical Graffity is een dubbelalbum waarbij alles van Led Zeppelin in ultieme vorm samenkomt. Het mooiste nummer vind ik 'The Rover' waarin de strakke drums van wijlen John Bonham weer laten horen wat een weergaloze drummer hij toch was.
Naast de afwisseling van akoestisch en elektrische rock, zijn er op dit album veel muzikale invloeden te vinden zoals folk en funk. Zanger Robert Plant heeft in een interview gezegd dat 'Kashmir' het definitieve Led Zeppelin nummer is. Als je dit nummer beluistert, begrijp je ook waarom. Uiteraard staat deze track ook in de Top 2000. Heel veel plezier met luisteren en als je meer van Led Zeppelin wilt horen, reserveer je de albums natuurlijk bij Bibliotheek Kennemerwaard.




Reserveer hier het album Led Zeppelin

Reserveer hier het album Physical Graffiti


Joey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten