vrijdag 29 januari 2016

We hebben er een geitje bij

Voorlezen elke dag een feest!
Als je in de kleine kinderen zit kan het je bijna niet ontgaan zijn!
Afgelopen woensdag zijn de Nationale Voorleesdagen van start gegaan en ze duren nog tot en met 6 februari. Voorlezen aan kinderen is belangrijk het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hun veel plezier. De voorleesdagen zijn speciaal voor baby’s, peuters en kleuters in het leven geroepen om het voorlezen te bevorderen.
Bij Bibliotheek Kennemerwaard worden daarom veel activiteiten georganiseerd. In alle vestigingen wordt voorgelezen en soms ook op locatie zoals bij agrarisch kinderdagverblijf Het Stokpaardje in Castricum of Molen B in Alkmaar. Er is peuterdansen, een poppentheater, er zijn meespeelvoorstellingen en er wordt muziek gemaakt. Bovendien kunnen kinderen tussen 0 en 6 jaar oud tijdens de Voorleesdagen gratis lid worden van de bibliotheek.


We hebben er een geitje bij
Het prentenboek van 2016 is We hebben er een geitje bij van Marjet Huiberts met illustraties van Iris Deppe. Op de kinderboerderij is een nieuw geitje geboren. Mik gaat op zijn step naar de kinderboerderij om het nieuwe geitje te bewonderen. De andere dieren op de kinderboerderij vertellen aan Mik hoe blij ze zijn met het nieuwe geitje. Vervolgens gaan ze met z’n allen naar de stal om het babygeitje te bekijken.
Marjet Huiberts komt op 7 februari zelf naar de bibliotheek in Alkmaar om voor te lezen en te zingen en bewegen met de kinderen.


Eigen favorieten
Er zijn heel veel leuke prentenboeken. Ik heb zelf een dochter van 7 maanden oud en kan me wat voorlezen betreft helemaal uitleven. We slaan geen avond over. Altijd voor het slapengaan lees ik een boekje voor. We zitten nu nog vooral in de BoekStart boekjes maar soms lees ik ook een “gewoon” prentenboek voor. Boekjes met flapjes doen het erg goed al was het maar omdat daar flink aan getrokken kan worden. Eén van de favorieten van deze week was Mag ik eens in je luier kijken? Van Guido Van Genechten. In groep 3 heb ik een aantal keer een leesbevorderingsproject gedaan waarbij ik de kinderen vroeg een eigen favoriet mee te nemen. Zelf kun je dan niet achterblijven en dus neem ik dan ook mijn 2 favoriete prentenboeken mee. Twee, want ik kan niet kiezen. Mijn all time favorites zijn De kat die een vlo had van Korky Paul met hilarische tekeningen en een tekst volledig op rijm. Mijn tweede favoriet is inmiddels een klassieker. Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft van Werner Holzwarth en Wolf Erlbruch. Een geweldig grappig verhaal.


Wil je het complete programma van de Nationale Voorleesdagen 2016 bij Kennemerwaard bekijken? Klik dan hier.

Heb je zelf een all time favoriet prentenboek? Schroom niet om het met ons te delen.

Chris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten