vrijdag 29 april 2016

Belangrijkste boek

Belangrijkste boek
2016 is het Jaar van het Boek. Dat is de reden dat van 23 april t/m 22 september de Verkiezing van het Belangrijkste Boek plaats vindt. Iedereen kan zijn stem uitbrengen. Welk boek heeft jou het meest geraakt, vind je het mooist of heeft je leven veranderd? Welk boek zou echt iedereen moeten lezen? Met heel Nederland gaan we op zoek naar het Belangrijkste Boek. En het leuke is dat iedereen die zijn stem uitbrengt iedere dag kans maakt op een boekenbon. Gelukkig mag je op zoveel boeken stemmen als je wilt, maar per boek kun je maar één stem uitbrengen.

De langste dag

Een boek dat ik aan de lijst van belangrijke boeken zou willen toevoegen is De langste dag van Cornelius Ryan. Ik las het boek voor het eerst toen ik nog jong was. Ik had de film naar het boek toen nog nooit gezien. Het stond in de boekenkast van mijn vader tussen veel andere boeken over de Tweede Wereldoorlog. Tussen schrijvers als Hans Helmut Kirst en Sven Hassel en Gerald Green. Boeken die ik overigens ook allemaal gelezen heb. Met 4 en 5 mei weer in het verschiet schoot dit boek mij als eerste in gedachten om te nomineren als belangrijkste boek. Ik heb het boek verscheidene keren gelezen en de film vele keren gezien en met mij veel mensen denk ik. Het boek mag naar mijn mening wel bestempeld worden als het belangrijkste boek over 6 juni 1944, D-day.
Zowel het boek als de film blijf ik indrukwekkend vinden omdat het verhaal van D-day goed weergegeven wordt door het vertellen van verschillende persoonlijke verhalen zonder het grote geheel uit het oog te verliezen.



Cornelius Ryan
Cornelius Ryan was als oorlogscorrespondent zelf aanwezig bij de landingen op D-day. Hij werkte 7 jaar aan zijn boek. Hij interviewde honderden ooggetuigen en las vele Geallieerde en Duitse dagrapporten, oorlogsjournaals en Geallieerde en Duits perspectief. Het resulteerde in 1959 in een fantastisch boek dat als standaard gezien mag worden van de landingen op de stranden van Normandië en de eerste dag van operatie Overlord. Van het boek zijn vele miljoenen exemplaren verkocht en het is vertaald in 18 talen.

Hier kun je stemmen op het belangrijkste boek of zelf een titel nomineren.

De langste dag is hier te reserveren in onze catalogus.


Chris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten