vrijdag 15 april 2016

Het proces dat programmeren heet

Als programmeur van de bibliotheek zit ik veel achter mijn computer. Ik praat veel, leg contacten, schrijf plannen en houd budgetten bij. Je organiseert evenementen en probeert te zoeken naar interessante onderwerpen en invalshoeken. Nu is dat eigenlijk niet zo heel moeilijk. Bij een bibliotheek mag het namelijk overal over gaan. Alles wat de bevolking bezighoudt, is in principe een onderwerp. Het idee dat alleen boeken en schrijvers centraal staan, is bijzonder achterhaald. Ik put namelijk het liefste uit het dagelijks leven. De vragen die bij me opkomen als ik het nieuws bekijk, de krant lees of gewoon met mijn buurvrouw praat. Waar gaat het dan over? Wat houdt ons bezig? Hoe kan ik die vragen vervolgens vertalen naar een activiteit, waarbij bezoekers de andere kant van de medaille te zien krijgen? En waarbij ze genoeg informatie ontvangen om een mening te vormen over belangrijke onderwerpen.

Zo kan het dus voorkomen dat ik een periode voornamelijk bezig ben met onderwerpen van Europese aard. Dan is Duurzaamheid ineens hot en nu verdiep ik me in de vluchtelingenproblematiek in de regio. Door een project met een partnerorganisatie kwam ik ineens in het AZC in Heerhugowaard terecht. En dat riep nog meer vragen op. Hoe werkt dat daar? Hoe leef je daar? Wat voor mensen wonen daar nou eigenlijk?



We worden gekleurd door de media en wat op internet staat is natuurlijk per definitie allemaal waar. Maar je eigen regionale realiteit filteren uit die brij aan informatie valt mij zwaar. En dus is dit een onderwerp waar ik me momenteel in vastbijt. In welke vorm dit in de bibliotheek terecht gaat komen, dat is nog niet helder. Dat groeit gedurende het proces. Een proces waarmee ik intensief samenwerk met de mensen waar het om gaat: inspirerende, slimme, aardige en betrokken inwoners van het AZC. Doodnormale mensen met bijzondere verhalen. Die verhalen worden mijn uitgangspunt. Dat bedenk ik hier ter plekke. Nu nog verder broeden op de vorm. Dat is de volgende fase in het proces dat programmeren heet... En het gewenste resultaat staat momenteel nog niet op mijn netvlies. Maar als het zover is, laat ik het u hier vanzelfsprekend weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten