vrijdag 5 augustus 2016

Huidpijn


Huidpijn
Van Saskia  Noort heb ik al haar eerdere boeken gelezen. Sommigen vond ik heel spannend, andere wat minder. Benieuwd was ik dan ook naar haar laatst verschenen boek Huidpijn. Het verhaal draait om Anne, een bekende televisie-presentatrice en journaliste. En start met het bezoek van Anne en haar vriend Sam aan een vruchtbaarheidskliniek in Duitsland. Anne's liefste wens is namelijk zwanger te worden. Helaas wil dat nog niet zo lukken en zijn ze bezig met hun zoveelste ivf-poging. Daar op het 'moment suprême' haakt Sam plotseling af, omdat hij zegt verliefd te zijn geworden op een ander. Thuisgekomen in Amsterdam pakt Sam vrijwel meteen zijn koffers en vertrekt, een totaal ontredderde Anna achterlatend. Want ze heeft ook net te horen gekregen dat haar programma 'Rondom Nieuws' van de buis gaat verdwijnen. Maar ook dan is al het leed nog niet geleden (nog heel lang niet zoals later in het boek zal blijken). Sam vertelt haar een paar dagen later dat hij verliefd is op Sammy en dat is Anne's stagiaire, die ze zelf heeft aangenomen. Anne blijft hopen dat Sam tot inkeer komt en bij haar terugkomt. Maar als hij dan plompverloren meedeelt dat Sammy zwanger is weet Anne dat er nu echt geen weg terug meer is. Op een dag krijgt ze van Sammy te horen dat Sam verdwenen is. Het boek is dan al ruim over de helft en voor mij begint het dan nu pas ook een beetje spannend te worden. Een heel klein beetje maar en het predicaat thriller verdient dit boek in mijn ogen niet. Omdat Sam het laatst gezien is bij Anne en zij nu door veel mensen er van wordt verdacht  iets met zijn verdwijning te maken te hebben gaat ze op onderzoek uit. Uiteindelijk vindt ze hem, maar nauwelijks nog levend.
En dan krijgt het boek toch nog een verrassend einde, waarbij Anne voor de zoveelste keer bedrogen wordt.
Huidpijn heeft helaas niet aan mijn  (misschien te hoog gespannen?) verwachtingen voldaan. Ik vond alle voorbijkomende thema's (mishandeling, verslaafde zus, kinderloosheid etc.) wel heel erg veel voor in één boek. De vele grove woorden konden mij ook niet bepaald bekoren. En de zinnen hadden iets langer gemogen: de schrijfster maakte zich er soms wel heel gemakkelijk vanaf.
Wat wel weer heel leuk aan dit boek is dat het als eerste een titelsong heeft, een booktrack. De dochter van Saskia Noort, Julia is singer-songwriter. Zij maakte en zingt het liedje, dat hieronder te beluisteren is.





Wil je dit boek ook lezen, reserveer hem dan hier.


Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten