woensdag 3 augustus 2016

Wat aten wij? We zijn op zoek!

Tegenwoordig probeer ik gezonder te eten en ik moet bekennen dat dat ontzettend lastig is! Af en toe (is eigenlijk dagelijks) vind ik het toch wel heel erg lekker om drop of chocola te snoepen. De hele familie bestaat eigenlijk uit snoepkonten.
Als je dan gezonder wilt eten is het ook nog knap lastig wat te kiezen. Er zijn allerlei verschillende theorieën. Is het beter om alleen alles rauw te eten zoals de rawfood aanhangers?
Alles biologisch? Zou leuk zijn maar is weer zo duur! Geen worst of kaas met een plastic korstje? Soms is iets zomaar heel ongezond!
Ik kom gelukkig, door mijn werk in de bibliotheek, genoeg boeken tegen over gezonde lifestyle met alles er op en er aan. Van bewegen tot sporten naar moestuinen. En vaak komt het er op neer dat wij weer terug moeten naar de basis.
Zoals wij vroeger aten. Eten dat verbouwd wordt in de eigen omgeving, dat is meteen weer beter voor het milieu.

Op zoek voor de Verhalentafel!
Het thema voeding en dan specifiek de voeding van vroeger, wordt het volgende thema op de Verhalentafel. In bibliotheek Heerhugowaard en de Mare zijn ze te vinden. Het is een grote multitouchtafel, het lijkt een beetje op een reuzen iPad.
We gaan voor de tafel in Heerhugowaard op zoek naar foto's over het eten van vroeger. Ik denk hierbij aan de koeien in een stal, het melken of misschien heeft iemand foto's van de melkfabriek die er vroeger gestaan heeft?
Ik denk ook aan de kool die veelvuldig verbouwd werd, misschien zijn daar nog hele interessante foto's over te vinden. Maar ook het gezin, hoe zat men vroeger aan tafel, hoe werd het eten bereid, zijn er nog foto's van de ouderwetse keukens?
Niet alleen foto's kunnen er op maar een heel oud gescand recept van opoe lijkt mij ook heel leuk!
Kortom, ik vraag iedereen eens in het oude fotoalbum op zoek te gaan naar foto's die we kunnen gebruiken.
De gescande foto kun je mailen naar: e.braak@bknw.nl
het resultaat zal vanaf 17 oktober te zien zijn. Ik ben heel erg benieuwd wat er binnen komt!

Lezing
Op 27 oktober komt er in de bibliotheek een lezing over gezonde voeding vroeger en nu. Maaike van Stralen geeft een inspirerende lezing over hoe de etiketten te lezen van voedingsmiddelen, tips voor het vermijden van suiker, wat zijn de juiste vetten en waar aan te denken bij het bereiden van voedsel . Een aanrader dus voor iedereen die een beetje gezonder wil eten.

Edith



Geen opmerkingen:

Een reactie posten