vrijdag 23 september 2016

Digisterker ??

Digid
Volgend jaar is het zover, niets blauws meer in de brievenbus. We moeten met zijn allen ons belastingformulier invullen op internet. Velen van ons doen dat al en hebben inmiddels al vele jaren een Digid. Ja wat is eigenlijk een Digid? Digid staat voor digitale identiteit. Een Digid is een soort handtekening met wachtwoord en opent deuren op internet waar je vele persoonlijke gegevens met betrekking tot de overheid kunt terug vinden.

E(lectronische)-overheid
Om in de digitale wereld van de overheid thuis te raken zijn er in het hele land cursussen om te leren hoe het allemaal werkt. Deze cursussen heten Eerste hulp bij Digid of Digisterker en worden o.a. in onze bibliotheken van Kennemerwaard gegeven.

Eerste hulp bij Digid
Twee weken geleden mocht ik mijn eerste cursus Eerste hulp bij Digid geven samen met een vrijwilligster. Deze cursus bestaat uit vier dagdelen van twee uur.
Een tijd geleden hebben wij een training gehad met alle ins en outs over deze cursus. Zelf wist ik ook nog lang niet alles en zeker niet de hoeveelheid informatie die je terug kan vinden op de websites van de overheid over jezelf.

Enthousiast
Vijf dames kwamen op "mijn" cursus af. Vol enthousiasme gingen ze aan de gang met het oefenen van het aanvragen van een Digid.  Daarna zoeken op websites van de overheid.en met de fantastische hulp van de vrijwilligster konden de cursisten na het eerste deel van de cursus tevreden en trots zijn met wat ze bereikt hadden!

Potentiële cursist
Bij de dames was het voornamelijk de partner die wel thuis is in de wereld van de Digid maar bij mij thuis is het andersom....Ik weet in ieder geval één nieuwe cursist voor de volgende Eerste hulp bij Digid 

Ingeborg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten