dinsdag 8 november 2016

Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd

WelkBoek
Het is echt toeval dat ik nu met mijn aanstaande reis naar Australië regelmatig boeken lees die zich daar afspelen. Ook in Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd heeft Australië een grote vinger in de pap. Ik kreeg hem toegestuurd van de redactie van WelkBoek om hem te lezen en als een WelkBoek toe te voegen. Voor wie denkt wat is WelkBoek?: dit is een bijzonder zoekprogramma van de Koninklijke Bibliotheek (Voor uitleg WelkBoek klik op deze link).

Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd
Deze roman, geschreven door het echtpaar Charles den Tex en Anneloes Timmerije, speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog maar dan in voormalig Nederlands-Indië en Australië.
Lienke en Guus zijn geliefden en de oorlog zorgt voor een langdurige scheiding: Lienke komt in een Jappenkamp terecht en Guus is gevechtsvlieger en gestationeerd in Australië. Dit deel van de Tweede Wereldoorlog kende ik nauwelijks en geeft een goed beeld wat zich aan de andere kant van onze wereldbol afspeelde. Dit boek is behalve een liefdesroman ook een oorlogsroman en grotendeels waargebeurd.

Citaat
De impressie die ik bij ieder WelkBoek-boek schrijf moet kort en pakkend zijn en o.a. weergeven wat voor gevoel het boek je geeft zonder teveel van de inhoud prijs te geven. Nadat ik dit stukje citaat heb geschreven wordt er nog door de redactie van WelkBoek feedback op gegeven en na wat aanpassingen is dan uiteindelijk het citaat klaar:
Als buitenstaander begin ik te lezen maar bladzijde na bladzijde word ik naar binnen getrokken en krijgt de hunkering van de geliefden Guus en Lienke vat op mij. Maar het is niet alleen deze liefde, er speelt veel meer, zoals de politieke intriges waarbij Guus als marionet wordt gebruikt. Sommige gebeurtenissen zijn zo fantasierijk, dat je nauwelijks kunt geloven dat ze werkelijk hebben plaats gevonden: waargebeurd overtreft de verbeelding.
Ook waar gebeurd?
Eén van die fantasierijke gebeurtenissen: Jippy, de hond van Guus, wordt iedere keer voor een vliegmissie naar zijn oppasadres gebracht. Omdat landen en opstijgen teveel tijd met zich meebrengt bedenkt Guus een ander plan: Jippy droppen met een parachute.... Gaat dat lukken? 

DWDD
Twee jaar geleden was de 92-jarige Anneke van Loggem bij De Wereld Draait Door en gaf aan dat zij het verhaal van Guus en Lienke herkent als haar eigen verhaal : haar geliefde bleek de navigator van Guus en beide waren op zoek naar hun geliefden: naar Lienke maar ook naar Anneke, Fragment uit De Wereld Draait Door: klik hier

Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd kun je reserveren in onze catalogus

Ingeborg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten