dinsdag 20 december 2016

De stalkster

Bij het opruimen in de bieb viel mijn blik onlangs op het nieuwe boek De stalkster. De auteursnaam zal veel lezers waarschijnlijk niets zeggen. Ik wist toevallig dat Mirjam Rotenstreich de echtgenote is van de bekende schrijver A.F.Th. van der Heijden. Dit doet hij al bijna 40 jaar en hij heeft dan ook al heel veel boeken op zijn naam staan. De bekendste daarvan is denk ik wel Tonio. Dit verhaalt over het leven en de laatste dagen van hun enige kind Tonio, die in 2010 verongelukte. Van het boek, dat in 2011 verscheen, is nu een film gemaakt die momenteel in de bioscopen te zien is. Een van de hoofdrolspelers is Pierre Bokma. Mirjam debuteerde in 2002 met Salieristraat no. 100 en ruim 10 jaar later werd dat gevolgd door Verloren mensen. En nu verscheen dus onlangs De stalkster. 

Alles draait in dit verhaal om Elsemijn, die op het punt staat haar 5-jarig samenzijn met Binck te gaan vieren. Ware het dat hij maar niet thuiskomt en ze hem ook niet telefonisch te pakken kan krijgen.
De schrik slaat haar om het hart. Dan gaat de deurbel en staan er 2 politie-agenten voor de deur met een vreselijke mededeling: Binck heeft een auto-ongeluk gehad en ligt op de intensive-care. Aangekomen in het ziekenhuis blijkt dat hij hersendood is en hij overlijdt niet veel later. Hij had een donorcodicil en diverse van zijn organen worden dan ook getransplanteerd. Elsemijn kan niet leven met het verlies van haar Binck en smeedt een plan, dat ze met de hulp van een detective gaat uitvoeren. En beetje bij beetje blijkt dan ook dat Binck, die als undercoveragent werkte, er een dubbelleven op nahield.

De schrijfster heeft een vlotte schrijfstijl, die heel makkelijk weg leest. En aangezien het ook de nodige spanningselementen (die ik hier niet ga verklappen hoor..) heeft en zelfs een vleugje humor heb ik het in een weekend uitgelezen. En ik moet zeggen: het viel me zeker niet tegen.

Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Je kunt hem hier reserveren.

Gabrielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten