vrijdag 23 december 2016

Down Under met de halve bibliotheek op sleeptouw

Australië
Als ik dit schrijf zijn er nog twee dagen te gaan voordat ik samen met mijn man in het vliegtuig stap naar Australië waar ik mijn 22-jarige zoon na acht maanden weer een knuffel kan geven.
Als jullie dit lezen hebben we inmiddels het grootste deel van de reis achter de rug.

Maximaal 20 kilo
Wij gingen altijd veel met de auto op vakantie waarbij het altijd passen en meten was maar toch zeker altijd ruimte voor een grote tas vol met boeken. Helaas is het maximum gewicht wat we nu mee mogen nemen 20 kilo per persoon, daar kun je nog heel wat boeken van mee nemen maar dan moeten we de rest thuis laten. Dat doen
we natuurlijk niet dus op zoek naar alternatieven....

Dwarsliggers
Ik ben eerst begonnen met zoeken naar leuke titels tussen de dwarsliggers. Dit zijn hele kleine boekjes van een soort "bijbelpapier". Gister was er een lener die zijn gereserveerde super dikke boek van David Grossman, Een vrouw op de vlucht, kwam ophalen. Toevallig had ik dezelfde titel als dwarsligger besteld en liet hem zien hoe de wat kleinere versie eruit ziet.....
Tip: als je een lijst van titels van deze dwarsliggers uit de catalogus wil hebben, klik dan op "woorden" en vul dan "dwarsligger" in. Dan krijg je alle dwarsliggers onder elkaar op alfabetische volgorde van schrijver. In de bibliotheek staan de beschikbare exemplaren vaak allemaal bij elkaar. Vergeet niet je leesbril mee te nemen want het zijn wel kleine lettertjes!

Luisterboek
In het vliegtuig waar we heel wat uren gaan doorbrengen lijkt het me heerlijk om mijn oortjes in te doen en met de ogen dicht een boek te luisteren. De LuisterBieb-app zat al op mijn tablet en ik heb een paar titels gedownload zodat ik ze ook zonder Wifi kan luisteren. Ik was blij verrast dat het aanbod een stuk groter is dan de laatste keer dat ik in de app gekeken had. Ook de Nederland-leest boeken staan erin en omdat het gratis exemplaar Heer van de vliegen als eerste op was kan ik hem nu beluisteren. Ik moet wel opletten dat ik ze er voor de terugweg nogmaals erop zet want ze blijven maximaal drie weken beschikbaar.

E-books
Ik lees minder graag op mijn tablet dan in een "gewoon" boek maar het voordeel is wel dat ik geen leesbril en extra licht nodig heb. De letters kun je net zo groot maken als je zelf wilt en een tablet geeft altijd al licht. We hebben wel een extra batterij bij ons zodat we het tablet onderweg weer op kunnen laden zonder dat we een stopcontact nodig hebben. De E-book app van de bibliotheek gebruik ik al heel lang en er zijn zoveel keuzes. Voor mijn man heb ik het nieuwste boek van Arnaldur Indridason, Onland, erop gezet. De E-books verdwijnen ook na drie weken dus als we onderweg een keer Wifi hebben dan zet ik er weer wat nieuwe titels op.

Boek
Toch heb ik ook één doodnormaal  boek bij me, dat is een reisgids van Australië van National Geographic. Hij weegt bijna een kilo maar mijn winterjas laat ik thuis dus dat moet lukken.

Voor als je meer wilt weten over E-books of luisterboeken of als je in de catalogus dwarsliggers wilt opzoeken, kijk op de website van Bibliotheek Kennemerwaard.

Ik wil iedereen hele fijne feestdagen wensen en een gezond en gelukkig 2017!

Ingeborg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten