dinsdag 28 maart 2017

Before the Dawn

Er was eens...
Een meisje van vijf jaar oud, zij was een verstokt TopPop kijkertje. Eind 1978, begin 1979 was zij rustig tv aan het kijken toen daar ineens Kate Bush voorbij kwam met Wuthering Heights. Het meisje raakte diep onder de indruk en luisterde de jaren daarna naar alles wat Kate Bush uitbracht aan lp's en later cd's.
Groot was het verdriet van het meisje dat zij nooit naar een concert van Kate Bush was geweest omdat zij besloten had om nooit meer op te treden na 1979...

Geen sprookje
Dat kleine meisje was ik, en ik sprong een gat in de lucht toen het lukte om kaarten te bemachtigen voor de meest gewilde concertreeks ooit: Kate Bush in de Eventim Apollo in London. Een reeks van 22 concerten die in een kwartier tijd uitverkocht was en waarvan de wereld alleen al op z'n kop stond omdat Kate Bush weer ging optreden.
Op 27 augustus 2014 onderging ik dit tweede concert van Before the Dawn. Na afloop schreef ik een klein blogje (vrij naar de cd 50 words for snow) over mijn ervaring.



50 words for Kate
Spectaculair. Mindblowing. Kippenvel. Unbelievable. Theater. Popconcert. Tranen. Blackbird. Sensationeel. Verbluffend. Indrukwekkend. Awe-inspiring. Groots. Mind-boggling. The Ninth Wave. Sky of Honey. Note-perfect. Sensationeel. Spellbinding. Krachtig. Geniaal. Stunning. Uplifting. Audacious. Extraordinary. Mind-bending. Ongelooflijk. Eigenzinnig. Verbluffend. Gedurfd. Bedlam. Baffling. Jaw-dropping.
En het absurde besef dat dáár, op dat podium, Kate Bush staat. En dat ik erbij ben.

Before the Dawn
Dat er opnames gemaakt waren van de concerten was al bekend, maar moesten we nu net zo lang wachten op een uitgave daarvan als op een optreden? Gelukkig niet. Eind 2016 is Before the Dawn uitgebracht in een box-set van cd's en lp's. Helaas voor de fans geen beeldopnames, want, in de woorden van Kate Bush: “It was filmed,” Bush told Mojo. “And it has been archived. But I think that the CD, is in a way, much more representative of being at the shows than a DVD. When you’re at a live show it’s the whole experience of sitting there in an audience, you can scan the stage, choose where to look, its completely different from film.”
En ik moet haar eerlijk gezegd gelijk geven. Natuurlijk, ik zou graag het concert terugzien.
Maar luisterend, met mijn ogen dicht, reis ik even terug in de tijd en komt het gevoel van die avond weer helemaal terug. Die 50 woorden gelden nog steeds, elke keer als ik luister.

Was jij niet één van die gelukkige 80.000 mensen die bij Before the Dawn waren en ben je benieuwd hoe het was? Reserveer en luister!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten