dinsdag 25 juli 2017

De tuin in

Ik ben thuis aan een nieuwe schutting toe. De schutting die er nu staat is meer dan 22 jaar oud en hard aan vervanging toe. Ook stond er voor een deel nog aan coniferen die zo langzamerhand meer bruin dan groen waren. Die heb ik er ondertussen al uitgehaald (beulswerk) met als gevolg een groot gat in de erfafscheiding. Dat heb ik tijdelijk opgelost met rieten matten maar fraai is het niet. Tijd om inspiratie op te doen voor iets nieuws. En waar kan dat beter dan in de bibliotheek?

Boeken over tuinieren
Daar is een uitgebreide collectie met tuinboeken aanwezig. Boeken over tuinaanleg, beplanting, vijvers, de moestuin, tuinieren en noem maar op. Toegegeven naar boeken waar ook schuttingen en erfafscheidingen in staan was het even zoeken, maar ze zijn er wel. Een boek om zowel inspiratie op te doen en om praktische tips uit te halen is Het beste tuinboek van 3 generaties Herwig. Modeste en Rob Herwig hebben nog veel meer fraaie boeken over tuinieren op hun naam staan maar bovenstaande titel bevat ook een hoofdstuk over houten schuttingen.Er staan ook wat tips en trucs in over het plaatsen van een schutting. Niet heel uitgebreid. Maar dat is niet erg, die informatie haal ik verder wel weer ergens anders vandaan. Ik ben er inmiddels wel uit dat het een zwarte schutting moet worden van geïmpregneerd hout. Helemaal een eigentijdse kleur van nu. Vervolgens ga ik de schutting weer wegwerken door er beplanting tegen aan te zetten. Een groot deel van de oude beplanting laat ik sowieso staan. Kortom een leuk project.



In de catalogus van de bibliotheek vond ik nog een andere interessante titel, Grenzen in en om de tuin : hagen, hekjes, schuttingen, muren, pergola's. Ook deze titel is geschreven door de Herwigjes. Deze titel heb ik gereserveerd bij een collega-bibliotheek. Omdat deze titel in het geheel is gewijd aan erfafscheidingen verwacht ik hier nog meer ideeën uit te kunnen halen. Ik ben benieuwd.

Tijdschriften
Naast boeken heeft de bibliotheek ook tijdschriften over tuinieren als de Groei & Bloei, Seasons en Home & Garden. Iedere keer weer vol ideeën, tips en trucs en vooral ook veel mooie foto´s. De nieuwste nummers liggen alleen ter inzage maar de voorgaande nummers zijn gewoon uitleenbaar, net als de boeken.

Het beste tuinboek van 3 generaties Herwig kun je hier reserveren in de catalogus.

In debibliotheek vindt je overigens nog veel meer titels over tuinieren.
Veel tuinplezier deze zomer!

Chris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten